13 December 2012

Gaza : Apa Cerita?

Assalamualaikum and Hellooo :)

Alhamdullilah, berada di bumi Mekah sesuatu yang tidak ternilai harganya. Semua orang nak ke sana tapi bermacam dugaan yang menghalang. Saat paling bernilai bagi aku apabila berjaya mengucup batu Hajarul Aswad. Semua berebut rebut, sanggup tolak menolak , berhimpit himpit hanya disebabkan oleh sebiji batu. Ajaib tapi itulah kebesaran Allah.

Memang aku ada pasangkan niat nak menjejak ke sana lagi, Insyaallah jika diizinkan. Tapi aku betul betul nak jejakkan kaki di bumi Gaza. Hanya Allah saja yang tahu. Aku nak lihat sendiri macam mana kehidupan mereka kat sana. Kehidupan yang sentiasa berperang. Ada sebuah video yang aku nak kongsikan dengan korang semua. Tak lama pun, hanya 1 jam. Kalau kita boleh tengok movie sampai 2-3 jam, takkan lah takboleh spend sikit masa korang tu kan?


Menyedihkan sebab sekarang aku tengok McD pun dah penuh balik. Mula mula masa boikot dulu kemain semua post kat facebook. Tapi semua bertahan kejap je.  Biasalah orang Malaysia. Bila tengah hangat isu tu, semua ambik port tapi bila dah lama sikit, kembali macam biasa. 

Satu petikan yang terasa di kalbu daripada video ini, 
"Itulah mereka ( Palestinian) ustazah, mereka ini ada IMAN dan MARUAH"

Jawab ustazah,
"Kalau rakyat Palestin kita perlu bantu untuk menaikkan ekonomi mereka. Tapi di Malaysia, kita perlu tolong untuk menaikkan IMAN dan MARUAH mereka.




No comments: